If you don`t speak Norwegian,
please use the Google translate so you can read my text on your language.

torsdag 26. januar 2012

Oppussingsprosjekt

For en del år siden var syrebeisa furumøbler det hotteste som fantes på markedet. 
Valget var derfor lett den gangen da vi kjøpte oss nye spisestuemøbler. 
Vi var veldig fornøyd med disse møblene inntil for to, tre år siden.....

Etter mange år med de syrebeisa spisestuemøblene begynte jeg å leke med tanken om å kjøpe ny spisestue. Jeg var blitt så ufattelig lei av syrebeisa furu og vinrøde trekk. 
Problemet var at jeg aldri klarte å bli enig med meg selv om hvordan de nye møblene skulle se ut. Skulle det være eik, stål, plast, hvitmalt treverk, honninglasert treverk ...... eller romantisk stil, minimalistisk stil eller chabby chic.....Med andre ord så klarte jeg aldri å bestemme meg.

Det plaget meg også at jeg skulle kvitte meg med møblene som var så solide, med to ileggsplater og som ikke var slitt i det hele tatt.
Så etter noen runder med meg selv tok jeg avgjørelsen; 
"Jeg pusser opp bordet og trekker om stolene".
Som tenkt, så gjort!!













Slik så stolen ut før oppussingsprosjektet begynte. 
Til høyre har jeg pusset første stolen med sandpapir. Litt av en jobb, forresten. 
Seks stoler med masse krinkler og kroker....

                                                                                
Her har jeg tatt bordet ut på terassen og er igang med å pusse ned bordplaten. Møblene var lakket med flere strøk så det tok litt tid å "komme til bunns".
Understellet på bordet er grunnet. Etterpå malte jeg med minst tre strøk maling.


Seks stoler er pusset, grunnet og malt med tre strøk maling:) 
Deretter trakk jeg om seter og rygger i stoff som jeg kjøpte på Stoff og Stil.


Her er vi nesten kommet i mål med oppussingsprosjektet.
Etter at jeg hadde pussa ned bordplata, beisa jeg den med interiørbeis. 
Jeg avsluttet med to strøk matt lakk.







Oppussingsprosjektet er ferdig og vi har fått et helt nytt
spisestuemøblement som vi er kjempefornøyd med.
Jeg tor vi kommer til å ha dette "nye" møblementet like lenge som vi hadde den "gamle utgaven":)))




Ann J

20 kommentarer:

  1. For en jobb og for et mot! Nå kan du jo bruke pengene du sparte på ny og dyr symaskin. Jeg har honningbeiset bjørk, men skulle gjerne hatt en spisestue med plass til mange flere rundt bordet. Ha en fin fredag, og det er heeeeelg!!

    SvarSlett
  2. Ja, det var litt av en forandring! Kjempefint ble det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du store så flott det blei!! Gratulerer med vel utført oppussing...det er beint så en begynner å studere på om en skulle gått igang med sin egen spisestue som også er i furu ...likte ideen til Steinkjerringa over ;O)

      Slett
  3. Takk for hyggelige tilbakemeldinger.
    Ja, jeg likte også kommentaren til Steinkjerringa.
    Ikke nok med at jeg kan få meg en Pfaff quilt exprssion 4.0,(som jeg ønsker meg)jeg kan få en overlock også - for det ønsker jeg meg også;-)))

    God helg, folkens:-)

    SvarSlett
  4. Så flotte møblene ble! Jeg liker tanken på å pusse opp det man har før man kjøper noe nytt! Hilsen Siri:-)

    SvarSlett
  5. Hei :) Det ble kjempe fint. Jeg skal også bruke interiørbeis på ubehandlet furumøbler på kjøkkenet og synes fargen du har var veldig fin , vet du hva den heter? Mvh TMR

    SvarSlett

Takk for hyggelig hilsen!