If you don`t speak Norwegian,
please use the Google translate so you can read my text on your language.

torsdag 15. mars 2012

Slik syr jeg ei enkel toalettmappe.


Her har jeg gjort klar stoffene til tre toalettmapper. 
Klippemål på ytterstoff, bordvatt og fòrstoff er ca 24cm x 52 cm.

Jeg quilter ytterstoff, bordvatt og fòrstoff sammen. Deretter reinskjærer jeg alle sidene. Ferdig mål på toalettmappene blir dermed litt mindre enn opppgitte klippemål.
Jeg har strøket vlisofix på baksiden av motivet fra Loralie design før jeg strøk det på toalettmappa. Jeg har også quiltet litt i motivet; i den svarte rammen og rundt hatten.
 Så har jeg sydd på kroklisser til pynt.


Nå bretter jeg toalettmappa og syr den sammen rett mot rett.Jeg syr samtidig på skråband for å skjule den innvendige sømmen.
Skråbåndet bretter jeg over og nester fast for hånd, eller med maskin.


Nå skal jeg lage bunnen på toalettmappa, 
og da klipper jeg bort hjørnene i bunnen på mappa, som vist under.
 Pappbiten som er 2,5 cm x 2,5 cm legger jeg helt inn til sidesømmen og kant i kant med bunnen av mappa. Deretter streker jeg rundt pappbiten med blyant før jeg klipper den bort. 
Bredden på bunnen i mappa blir da ca 7 cm.


Det er viktig å være nøye når man klipper bort hjørnet, for at bunnen skal bli helt rett og fin.




Nå bretter jeg bunnen mot sidesømmen (vanskelig å ordlegge seg rett her),
 og da ser det slik ut. 
Så syr jeg en søm rett over det avklipte hjørnet. For åskjule sømmen her, syr jeg på skråbånd eller kantbånd som jeg bretter over og nester fast for hånd eller med maskinen.
Jeg syns dette er en enkel og grei måte å sy bunnen på.


På denne mappa har jeg valgt å lage brettekanten i samme stoff som på mappa. Klippemålet på brettekanten er ca. 4 cm x omkretsen på toalettmappa.Jeg legger brettekanten rett mot rett, og kant i kant med toppen av mappa. Så syr jeg en søm med ca.1cm sømrom rundt.
Deretter bretter jeg kanten dobbel, bretter den så over til vrangsiden av mappa og fester den med knappenåler. Så syr jeg bretten ned fra rettsiden.



En annen måte å sy brettekant på:
Sy fast brettekanten fra vrangsiden. Da legger du brettekanten med rettsiden mot vrangsiden av mappa. Deretter syr du på samme måte som forklart over. Jeg fester brettekanten med knappenåler fra rettsiden. Så syr jeg i glidelåset som vist under.
 Jeg syns denne måten å sy på brettekant er enklere og finere
enn når jeg syr kanten på fra rettsiden.

Glidelåsen syr jeg i på samme måte som Timotei har vist på sin blogg. Link til bloggen ligger i slutten av dette innlegget.
Jeg begynner å sy i glidelåsen 1 cm fra sidesømmen og syr til jeg kommer 1 cm før neste sidesøm. Så gjør jeg det samme på den andre siden.
Det er viktig å påse at hele glidelåsen ligger nede i mappa mens glidelåsen sys på. Når glidelåsen er sydd i, trekkes glideren opp gjennom den lille åpningen som er i siden.
Dette kan være litt krøkkete, men det går greit:)


Jeg bruker lange glidelås siden det er enklest å jobbe med, og så klipper jeg bort det overflødige når jeg er ferdig. Her har jeg sydd på en liten stoffbit i enden av glidelåset.
For å unngå at kanten på glidelåset skal bølge seg inne i mappa er det lurt å sy en ekstra søm på brettekanten.

Dette var et lite tips om hvordan jeg syr ei enkel toalettmappe.
Det er sikkert mange som gjør det på andre måter, men jeg har nå funnet min måte å gjøre det på - og det funker for meg:)))

Her finner dere en mer utfyllende beskrivelse på å sy i glidelåsen.




Ann J

32 kommentarer:

  1. Masse flott du lager;-) Syns klovnene dine var hærlig
    Ha en fin og kreativ uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk - skal kose meg i kveld med å titte innom din og andre blogger. Har ikke hatt tid foreløpig:)

      God helg:)

      Slett
  2. Kjempegreier, Ann Jorunn. Snart skal jeg vise de jeg har sydd... Nå går det unna her, men før jeg inntar syrommet, skal huset vaskes i tilfelle Helserådet kommer innom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Gleder meg til å se produksjonen din. Har fått med meg at du slettes ikke har ligget på latsiden i det siste;)
      Helserådet kan bare komme hit nå...gjorde helgvasken unna før jobb i dag!

      God, kreativ helg:)

      Slett
  3. Tusen takk for flott beskrivelse på sying av toalettmappa. Den skal jeg prøve! Fant forresten bloggen din via facebook/quiltesiden.

    SvarSlett
  4. Är mycket intresserad av olika kreativitet och här ser jag i din blogg är mycket kreativt och många ideér. Ha det gott.

    SvarSlett
  5. Takk til Lappetussa-Ingunn og Hantverkarglädje for koselige kommentarer:)

    SvarSlett
  6. Så hyggelig at du vil følge den nye bloggen min. Ann Jorunn!
    Og så fint at du vil gi deg tid til å vise dine sømideer. Det er det mange som setter pris på.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Heisan så flott denne vil jeg prøve,fant sia de gjenom quiltesida på fb.
    Er selv nybegynner går mitt 1 kurs,veldig gøy.

    SvarSlett
  8. Flott toalettveske! Gøy med disse "dame" motivene. Takk for grei forklaring! :-)

    SvarSlett
  9. Thank you for your wonderful tutorial. I can not find the translation for Bordvatt anywhere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for nice comments. Maybe wadding is the english word for bordvatt/platevatt :)

      Slett

Takk for hyggelig hilsen!