If you don`t speak Norwegian,
please use the Google translate so you can read my text on your language.

søndag 18. mars 2012

Slik monterer jeg armene på en strikka genser

Det kjedeligste arbeidet med å strikke genser er å montere den, syns nå jeg!
Men når man først kommer i gang med arbeidet er det ganske raskt å montere genseren.
Her kommer en liten gjennomgang på hvordan jeg monterer en strikka genser.


Armene og bolen er ferdigstrikka og klar for montering. 
Jeg damper lett og forsiktig over delene før jeg går i gang med monteringen. 
Først måler jeg bredden oppe på armen. Deretter setter jeg et merke i sidene på bolen som viser hvor langt ned jeg skal sy sømmen med symaskin. 
Avstand fra skulder/toppen på bolen og ned til merket skal være lik bredden oppe på ermet.
Så tråkler jeg inn en tråd fra skulder/toppen og ned til merket.


Nå syr jeg en søm på hver side av merketråden. Her er det om å gjøre å holde tunga rett i munnen:) Det er lurt å ha ei kontrastfarge på tråkletråden. Det er letter å følge denne når sømmen skal sys.
Når jeg kommer ned til merket vrir jeg genseren og syr et par ganger frem og tilbake på tvers av maskene for å gjøre det sterkere. Se bildet under. Så vrir jeg genseren igjen og syr langs merketråden til jeg kommer opp til skuldren. Jeg bruker å sy helt opp til siste maske. Nå gjør jeg det samme en gang til, bare at jeg syr en søm rett ved siden av første søm. Jeg syns det er tryggest å sy to sømmer for å være sikker på at det ikke rakner rundt armhullet.

Nå er det tid for å gjøre det som er litt skummelt....nemlig å klippe opp ermehullet!
Jeg tar ut merketråden og så klipper jeg akkurat der merketråden gikk - med tunga rett i munnen:)
Det kan være lurt å fjerne bare litt i gangen av merketråden, etterhvert som man klipper.


Så langt gikk det helt fint:))
Nå er det tid for å maske genseren sammen på skuldrene. Jeg går ikke nærmere inn på hvordan jeg masker sammen, men hvis noen lurer på hvordan det gjøres kan dere "ta en titt her".


På bildet over har jeg masket sammen en liten del bare for å vise hvordan sammenmaskingen ser ut.
Etter sammenmaskingen er det klart for å sy armene på bolen.
Jeg vrenger bolen og stikker armen inn i ermehullet. Da ligger delene (arm og bol) rett mot rett.
 Så fester jeg armen med knappenåler. Det kan nok være lurt å tråkle armen fast til bolen for å ha enda bedre kontroll når den skal sys på med symaskin.
Nå trær jeg arbeidet inn på friarmen på symaskinen og syr en søm rundt hele ermeåpningen.


Da er armen på kommet på plass og nå gjenstår det bare å neste fast belegget (den blå strikkekanten) slik at "sårkanten" på ermehullet skjules, og for at genseren skal bli fin også på vrangsiden:)

Og vips, så var genseren ferdig montert!

Håper min forklaring kan være til hjelp for andre som syns det er skummelt
 å montere en strikket genser.
Ta gjerne kontakt med meg hvis noe er uklart.


Her er Rikke, eldstejenta mi og eier av genseren.
Hun har strikket den selv, men ba så fint om hjelp til å montere den.
Klart jeg hjelper henne med det!!
Etter at armene er montert har hun selv strikket kanten rundt halsen.

Ann J

32 kommentarer:

  1. Akkurat sånn gjør jeg det også. Flott genser og flott jente! :o)
    PS. Mannen fra havet har jeg vært og hilst på. Bø er et fint sted. :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar:)
      Så trivelig å høre at du har vært i Bø - og at du fikk hilst på"Mannen fra havet" Vi er jo litt stolte av han:))

      Slett
  2. Gratulerer med ny genser, Rikke! Nå har du jo skrevet ned hva Rikke må gjøre neste gang hun strikker seg genser - eller så må hun gjøre som jeg gjorde, flytte helt til Bergen. Derifra var det ikke like enkelt å rope på mamma. Jeg monterer på samme måte som deg, med ett unntak, jeg syr armen i fra retten - for hånd!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå regner jeg med at Rikke prøver seg på montering neste gang hun strikker genser. Jeg minnes godt første gangen jeg skulle gjøre det - det var skummelt, spesielt å klippe opp i siden.
      Jeg har sydd i armer for hånd men jeg syns det går helt greit å sy på symaskinen - men det blir selvfølgelig helt perfekt når du man syr for hånd:)

      Slett
  3. Flinke og snille mammaen min:) Jeg for min del holder en knapp på raglan- eller rundfelling! Litt lettere!! Men når nå oppskriften er sånn at det må montering til (også er det liksom DEN genseren jeg vil ha), så er det godt man har hjelpsomme mødre!!:)) Men den dagen jeg investerer i symaskin, da må jeg vel lære selv! ;)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Kjempe fint at du deler dette! :)
    Jeg har nå strikket min første ullgenser og er klar for montering,og dette var hjelpen jeg trengte :)
    Men jeg har ett spørsmål,som sikkert høres litt dumt ut,men jeg vil være sikker på at det blir riktig.
    Når bolen er ferdig strikket,det er felt for halsringning og alt,skal jeg da felle av,før jeg klipper opp og monterer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Så flott at dette var til hjelp for deg:)
      Hvis jeg forstår spørsmålet rett så lurer du på om du skal felle av oppe på skuldrene og rundt halsringingen før du monterer..? Hvis du skal sy sammen oppe på skuldrene, kan du felle av før du syr i armene. Hvis du skal maske sammen oppe på skuldrene, skal du ikke felle av. Da kan du sette maskene på en tråd eller på pinner.(Det er enklere å jobbe med arbeidet hvis du setter maskene på tråd) Så syr du dobbel maskinsøm rundt ermehullet på bolen. Deretter klipper du opp. Nå skal du enten maske sammen oppe på skuldrene eller sy sammen, hvis du foretrekker det. (Jeg syns det er finest å maske sammen) Når du er ferdig med det skal du montere armene på bolen. Maskene rundt halsringingen setter du på en tråd eller på en rundpinne. Så strikker du ferdig kanten rundt halsen når du er ferdig å montere armene.
      Håper at jeg svarte på spørsmålet ditt og at du ble litt klokere.... Hvis du fortsatt lurer på noe må du bare spørre - ingen spørsmål er dumme:-)

      Slett
    3. Tusen takk for svar og litt mer forklaring :) Nå ble alt mye enklere,takk nok en gang :)

      Slett
  5. Hei, Har alltid montert for hånd, men hadde kanskje vært raskere å gjøre det med maskin. Hva slags søm bruker du? Tenker liksom at det kunne være greit med en litt elastisk søm.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg bruker helt vanlig søm, ikke elastisk. Jeg syr to sømmer tett inntil hverandre for å forsterke. Men det er klart at det ikke er noe ulempe å bruke elastisk søm.

      Slett
  6. Hei. Tusen takk for at du delte dette.
    Jeg har strikket en hel dress til baby hvor armene må monteres på, men det har havnet nederst i strikkekurven fordi monteringen stoppet helt opp pga dette: Si meg... rakner det ikke øverst på skulderen når du klipper ermehullet? Blir veldig takknemlig for tilbakemelding.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tenker du på maskene som er oppe på skuldrene? I så fall: Jeg bruker å tre en tråd gjennom alle maskene for at de ikke skal rakne. Kan også la maskene stå på strikkepinne men det blir veldig plundrete når du skal sy med symaskinen. Når jeg kommer så langt at jeg skal maske sammen på skuldrene, trer jeg som regel maskene på pinner før jeg begynner å maske sammen. Håper jeg svarte på det du lurte på, hvis ikke må du bare spørre igjen :-)

      Slett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. hei
    kan jeg spørre om hvilken blåfarge som er brukt på genseren over?

    Mvh. Jarle Lindberg

    SvarSlett
  9. Genseren er strikka i Heilo eller Falk....men jeg vet ikke hva slags nummer det er på fargen.

    SvarSlett
  10. Heisnn :)

    Mange takk for fin forklaring. Eg har blitt spurt om eg kunne strikke "tradisjonell" Mariusgenser og har grubla om eg skulle strikke den ved å strikke mønsteret fram og tilbake fordi eg syntes det hørtes så skummelt ut å klippe opp til ermehull. Men din forklaring har roa meg litt, og eg skal truleg prøve meg på det. Men er ikkje så flink med symaskin endå, så då har eg litt av kvart å øve meg på.

    Takk igjen!
    Kathrin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Flott at min forklaring var til hjelp. Jeg ville valgt å strikke genseren "rundt". Det er så plundrete å strikke mønster frem og tilbake.
      Du trenger ikke være proff med symaskin for å montere armene. Det viktigste er at du holder tunga sånn passe rett i munne når du syr sømmene langs merketråden du tråkler inn.
      Håper du får det til - lykke til :-)

      Mvh Ann Jorunn

      Slett
  11. Dette var veldig flott forklart med tekst å bilde.Har ikke montert før men nå skal jeg gjøre det. Takk :-)

    SvarSlett
  12. Takk for tips, har montert en genser tidligere, men en stund siden så nå jeg var glad da jeg fant denne siden her med god forklaring. Fine bilder fra vakre Bø som er min heim kommune, men jeg flyttet på meg i 1982 :)

    SvarSlett

Takk for hyggelig hilsen!